top of page

 הרצאות, מאמרים, פודקסטים על גישת האקו-הוקרה ועוד

שלוש ציפורים קטנות- ההרצאה, הועברה באירוע אתנחתא של אוניברסיטת תל אביב, והיא עוסקת ביחסי אדם טבע וגישת האקו הוקרה, כפי שמשתקפת בשירו של בוב מארלי. קישור

ד"ר מלי נבו

משהו טוב קורה כשאנו מרשים לעצמנו להתבונן על הטבע והקשרים איתו כשאנו מרשים לעצמנו להביא את הדבר לכדי הכרה והוקרה-נפתח עולם
מוזמנים להאזין לפרק מיוחד בו שוחחנו על מערכות היחסים בין האדם לטבע
מהי אמבטיית יער?
איך ניתן להפגש בטבע ועם הטבע?
מהו הערך של פעילות משותפת כמו טיפוח גינה קהילתית?
וכמובן על המודל פרספקטיבה של אקו-הוקרה אותו פיתחתי ואני חוקרת בשנים האחרונות  
קישור

 

פודקסט על אקו-הוקרה.jpg

מהי קהילה מקיימת ואקולוגית? פודקסט לקראת יצאת הספר לשומרה 

"אנו חיים בעולם שיש בו מורכבויות רבות בהיבטים של יחסי אדם, קהילה וסביבה. המגיפה העולמית זימנה מציאות שבה התחדד הצורך להבין מהי קהילה בהקשר של אדם וסביבה, מתוך צורך לתת מענה לרווחת הפרט והחברה, בהקשר רחב ועמוק, שיש בו רווחה הדדית לאדם ולטבע. מנקודה זו החל השיח על ובעקבות הספר 'לשמרה - קהילות מקיימות ואקולוגיות בישראל'.  קישור

פודקסט לשומרה קהילות מקיימות ואקולוגיות בישראל

Verint הרצאה (בזום) לכבוד יום איכות הסביבה 2020

מחשבות על הוקרה, סביבה וקיימות, הרצאה שניתנה בזום בתחילת הקורונה לעובדים/ות בחברת Verint לכבוד יום איכות הסביבה 2020. (אוקטובר 2020). קישור .

בטבע עם יאנוש קורצ'ק זו הרצאה שהועברה במסגרת אירוע של ביה"ס של החיים, לזכרו של יאנוש קורצ'ק. היא עוסקת ביחסי אדם טבע וגישת האקו הוקרה, כפי שמשתקפת בפועלו של יאנוש קורצ'ק והחיבור המיוחד שהיה לו לטבע ולאהבת האדם. קישור
 

לפגוש את הטבע במעשה הייעוצי- גישת האקו-הוקרה(EAP)

פיתוח חוסן באמצעות הטבע- ראיון מהות ישראל הערכות והתמודדות בחירום, בניית חוסן

לקראת שנה חדשה (2022), שיחה  עם מיכל ליזרוביץ המנהלת המקצועית של מהות ישראל, על הקשר עם הטבע בהיבטים של חוסן אישי ורווחה מערכתית מנקודת מבט של הוקרה אקולוגית. קישור
 

מתחברים לטבע-מתחילים שנה חדשה

האם יצא לך להיות בטבע לאחרונה? להתפעם מפריחת החצבים או מנדידת הציפורים? מתי יצאת לאחרונה לטייל ביער, סתם כך, כדי לנשום את הירוק העמוק שמסביבנו, או כדי לפגוש בעצים? ואם ישאלו אותך “כמה זמן במהלך השבוע מוקדש לפעילות כלשהי שלך בטבע?” – עם יד על הלב, מה תהיה התשובה? (מרץ 2018). קישור.

יאנוש קורצ'אק "ידיד הילדים" היה גם "ידיד הטבע", הוא לימד לאהבת האדם והעולם. קורצ'אק שפסע בעולם בדרכו האקו-הומנית, לא הגדיר אותה ככזו אך היא התקיימה במעשיו, בתודעתו, בפועלו, בבחירותיו ובכתביו. במאמר זה ברצוני להאיר בעזרת 'פרספקטיבה של אקו-הוקרה' את הקשר המיוחד שהיה לקורצ'אק עם היער, הטבע, הילדים והעולם. זוהי גישה שפותחה על ידי ונחקרת בשנים האחרונות. הגישה ממוקדת בחקר יחסי אדם-טבע ובהכרה בערך המיטיב שקיים ביחסים אלו ובטיפוחם דרך: חוויות אותנטיות של חיבור, מימדים של זמן ומקום, והיבטים אינדיבידואליים וקולקטיביים. באופן זה מתאפשר מפגש מחדש עם הפדגוגיה של קורצ'אק, ככזו שנטועה בטיפוח, הרחבה והעמקה של יחסים בין הילד לעולם. יחסים אקֹו-צנטרים של אהבה ואכפתיות לאחר באשר הוא אחר. הן בכתביו והן בספרות שנכתבה עליו משתקפים יחסים של חיבור עמוק ומוקיר לטבע. כתיבתו של קורצ'אק מלמדת על יומיום עשיר ומשופע בנוכחות של טבע בחייו ובחיי הילדים (פדגוגי, ממשי, מעשי, רעיונימטאפורי). יומיום שמאפשר התנסויות מגוונות וחוויות אותנטיות
שמטפחות ומצמיחות יחסים מיטיבים והומניים בין האדם לעולמו הפנימי והסובב. המפגש המחדש עם קורצ'אק דרך אקו-הוקרה יכול לתמוך רעיונית,
תיאורטית ומעשית בניסיונות עכשוויים לשלב את הטבע במעשה החינוכי-סוציאלי. הוא כתב עבורנו בשפה דיאלוגית ערכית-הומנית, שמחברת את הקוראים למסע משותף עימו מעבר לזמן מקום. באופן זה עיגן עבורנו שורשים נטועים בזמן, של ניסיון פדגוגי אקו- סוציאלי עשיר ומשולב טבע, ידע שנחוץ ורלוונטי יותר מתמיד לעתהזו בעידן של משבר אקלים וסוגיות חברתיות מורכבות. קישור למאמר
המכון הארצי החינוכי עש" ייאנוש קורצ'אק עלון 4, מרץ 2023

כלבת ים נזירית נדירה, שעד 30.5.23 עדיין כאן, התגלתה בצהרי יום שישי ה12- במאי 2023 בחופי יפו; משם התחיל גם סיפורנו, הציבור הרחב, עם כלבת הים הנזירית המיוחדת – יוליה. בהרהורי על יוליה בהקשר של קורצ'אק עלו במחשבותיי הדרורים שפקדו את חדרו של קורצ'אק ושעליהם הוא כתב. יחסו של קורצ'אק לדרורים והכתיבה שהותיר לנו, יכולים ללמד אותנו משהו משמעותי על קשר אדם-חיה, היחס לאחר שאינו אדם.
ניתן להבחין שבין יוליה כלבת הים הנזירית והדרורים של קורצ'אק ניתן לשזור חוט עדין של קיום, על זמני, שנוגע ליחסים באופן כולל, חוט שמטפח את האמפטיה לאחרות באשר היא, את היכולת להוקיר את החיים, את הרצון לשמור ולכבד את רווחתם של החי והצומח שסביבנו, תוך שאיפה לקיום שיש בו רווחה משמעותית משותפת לאדם, לחיה ולצומח
. למאמר המלא

This study combined ecological, environmental, nature-based, and epistemic interpretations of older adulthood to gain a previously unresearched look at how older adults feel that their relations with nature are treated by others. Sixty older adults were interviewed in-depth, and data was analyzed using the Eco-Appreciation framework and Thematic Content Analysis. The results indicate the concurrence of processes of withdrawal of older adults from spaces of nature and discourse about nature. These processes obstruct older adults’ wellbeing; entail the infliction of existential epistemic injustices and “eco-ageism” toward them; and emphasize the crucial role social work can play in responding thereto.
Link

Levin, L., & Nevo, M. (2024). Person, People, Planet: Eco-Systematic Analysis of Older Adults’ Experiences of Engagement with Nature and Discourse About Nature. Journal of Gerontological Social Work, 1-17.

 

The Nature of Social Work: An Ecocentered Analysis of Key Social Work Statements

This article addresses references to people’s natural environments in some of the central declarative statements that shape social work worldwide. Four types of documents were analyzed, including statements associated with the Global Definition of Social Work, the Global Standards for Social Work Education and Training, the Global Social Work Statement of Ethical Principles, and the Grand Challenges for Social Work initiative. The analysis was driven by a critical-interpretive approach, seeking explicit and possibly implied references to nature and the environment across documents, with special attention to themes concerning the relationship between micro and macro perspectives, disciplinarity and inter- or transdisciplinarity, and relations between humankind and nature. In general, direct references to social work’s possible intersections with issues related to nature and the natural environment were scarce in the materials examined. That having been said, our analysis did find that ecocentered interpretations enable locating prospective “bridges” for the incorporation of deeper ecological perceptions of social work into statements. Such findings constitute a call to action, and the possible implications of continuing to broadly disregard ecological aspects of social work in core materials published by influential professional institutions are discussed.
Link
קישור

Levin, L., & Nevo, M. (2022). The Nature of Social Work: An Ecocentered Analysis of Key Social Work Statements. Social Work, 67(4), 371-380.

This presentation address the important role of nature for children and the contribution of the EAP approach.
 

Nevo, M. (2019,December).  Giving nature a place with Eco-Appreciation Perspective (EAP). Presented The School of Life in the 21st Century, the 9th International Conference On the Educational Legacy of Janusz Korczak Conference, Tel Aviv University, Israel.
Link

The conceptual and theoretical development of the concept of sustainable welfare in recent years, reflecting the need for eco-social welfare policies that are adapted to non-linear changes in eco-social reality. Transformations that are eco-social by core, involve multidimensional aspects of human welfare, the thriving of communities, and the resilience of ecosystems. In this presentation we Introduce one of the venues toward such transformations, invites scholars concerned with eco-social facets of welfare policy to “walk the blooming path” – and consider a welfare that conjoins Self and the Earth, as an antecedent of imagining new directions for the formation of eco-social policy. Specifically, we demonstrate how this can be done by employing an Eco-Appreciation Perspective (EAP) (Nevo, 2019).  Link to the presentation

bottom of page